آشنايي با كرم سيب
نوشته شده توسط : گروه گیاه پزشکی

Codling moth     کرم سیب

Laspeyresia Pomonell 

Carpocapsa pomonella

Cydia pomonella

Family : Tortricidae                                                      

شب پره سیب دارای انتشار جهانی است و هر جا که درخت سيب باشد وجود دارد.در ایران در همه مناطق کشت سیب وجود دارد .علاوه بر سیب به درختانی مثل به ، گلابی ، زردآلو، خرمالو، گردو، گوجه، آلو، آلبالو، بادام و انار نیز مورد حمله این آفت قرار می گیرند.

خسارت : لاروهاي اين شب پره از دانه و پریکارپ میوه های سیب تغذیه می کنند.در واقع لاروهای کرم سیب دانه خوار هستند و برای رسیدن به دانه از قسمت گوشتی میوه عبور می کنند . میوه های کرم خورده در اوايل رشد می ریزند و در مراحل بعدی اگر چه روی درخت می مانند ولی به علت کرم خوردگی از ارزش بازاری آنها به شدت کاسته می شود.علاوه بر این میوه های کرم خورده محل مناسبی برای عوامل ساپروفیت هستند.

شکل شناسی : این شب پره به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای دیده می شود و عرض آن با بالهای باز حدود 19 میلیمتر است که با داشتن لکه های قهوه ای تیره با جلای فلزی در انتهای بالهای جلویی قابل شناسایی است.

وجه تماﻳﺰ حشره کامل نر از ماده وجود ﻳﻚ لکه ﻣﺴﺘﻄﻴﻠﻲ شکل ﺳﻴﺎه در سطح زﻳﺮﻳﻦ بالهای روﻳﻲ پروانه نر  می باشد.

·        تخم اﻳﻦ حشره عدسی شکل که بطور مخصوصیﺑﻴﻀﻲشده و پوسته تخم مشبک می باشد.

·        اﻳﻦ حشره دارای 5 سن لاروی است که در صورت مناسب بودن تغذﻳﻪ تا 8 سن هم می رسد. طول لارو پس از رشد کامل تا  mm5/20 می رسد، رنگ آن ﺳﻔﻴﺪ مات با زﻣﻴﻨﻪ ارغوانی کمرنگ است.

·         ﺷﻔﻴﺮه قهوه ای روشن- ﺗﻴﺮه به طول mm 10-5/8 است. مفصل های دوم تا هفتم شکم دارای دو ردﻳﻒ خال ﺳﻔﻴﺪ در قسمت پشتی بوده که در مفاصل هشتم و نهم فقط خال های ردﻳﻒ بالاﻳﻲ بجا مانده است.

زیست شناسی : این حشره زمستان را به صورت لارو داخل پیله های سفید رنگ و ضخیم در زیر پوستک های درختان میزبان به سر می برد( بصورت خمیده درون پیله قرار می گیرد ).در بهار تبدیل به شفیره می شود و حشرات بالغ زمانی که ظاهر می شوند از شهد گل ها تغدیه می کنند و تخم های خود را بصورت 2 تا 3 تایی روی کاسبرگ، گلبرگ و نهنج گل می گذارند و لاروها پس از ظهور وارد میوه می شوند .تعداد نسل کرم سیب تا 3 نسل گزارش شده است .





:: بازدید از این مطلب : 1334
|
امتیاز مطلب : 306
|
تعداد امتیازدهندگان : 233
|
مجموع امتیاز : 233
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: